فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون
فراشعر در شعر عربی و فارسی با تکیه بر نمونگزین هایی از چند شاعر شناخته شدة فارسی و عربی
فراشعر در شعر عربی و فارسی با تکیه بر نمونگزین هایی از چند شاعر شناخته شدة فارسی و عربی

غلامرضا کریمی فرد

دوره 6، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 5-29

چکیده
  اندیشمندان و بزرگان فلسفه و ادبیات همواره سعی کرده اند شعر را تعریف و آن گونه که فهم آنان اقتضا می کند به بیان خصایص آن بپردازند. شعر، یکی از مظاهر آثارحیات عقلانی آدمی است که در رهگذر تحلیل ها و تفسیرهای ...  بیشتر
بررسی شاخص های شعر‌کودک ونوجوان در حوزة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
بررسی شاخص های شعر‌کودک ونوجوان در حوزة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

طیبه مرتضوی یوسف آبادی؛ رامین محرمی

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 29-48

چکیده
  پژوهش پیش‌رو به شیوة توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به بررسی شاخص‌ها و استانداردهای شعر‌کودک‌ونوجوان در حوزة انقلاب‌اسلامی، دفاع‌مقدس پرداخته است. عناصر اصلی شعر کودک، موضوع، ...  بیشتر
رمانتیسم در عناوین آثار محمد ابراهیم باستانی پاریزی
رمانتیسم در عناوین آثار محمد ابراهیم باستانی پاریزی

مهدی اخروی

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 69-96

چکیده
  یکی از نویسندگان با ذوق و پراثر روزگار ما دکتر محمد ابراهیم پاریزی بود. او علاوه بر اطلاعات عمیق تاریخی و قلم روان و پر رنگ و نگاری که برای نوشتن داشت، در انتخاب عنوان برای کتاب‌ها و مقالاتش نیز خلاقیت ...  بیشتر
توصیف و تحلیل جریان شعر دیگر با تأکید بر اشعار بیژن الهی، بهرام اردبیلی و هوشنگ چالنگی
توصیف و تحلیل جریان شعر دیگر با تأکید بر اشعار بیژن الهی، بهرام اردبیلی و هوشنگ چالنگی

هادی طیطه؛ ویدا دستمالچی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 73-90

چکیده
  در دهه‌ی چهل بعد از موج نو احمدرضا احمدی جریان شعریی به نام شعر دیگر شکل گرفت که شاعران آن تمایل وافری به نوگرایی، عرفان، هنجارگریزی، تعهدگریزی، گریز از سنت‌های ادبی، طبیعت‌گرایی، سمبولیسم و نوع نگاه ...  بیشتر
استعاره مفهومی در شعر مجیرالدین بیلقانی
استعاره مفهومی در شعر مجیرالدین بیلقانی

برات محمدی؛ ادریس قویطاسی

دوره 5، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 23-42

چکیده
  تئوری استعارۀ مفهومی از موضوعات مورد مطالعه در زمینه زبان‌شناسی شناختی است که به بررسی چگونگی ادراک و ساخت در ذهن انسان می‌پردازد. بر اساس این نظریه، استعاره‌های کارکردی زبانی در خدمت ادبیّات متن نیستند، ...  بیشتر
کتابشناسی لالایی‌های ایرانی
کتابشناسی لالایی‌های ایرانی

نفیسه رئیسی مبارکه؛ شکوفه ژاله

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 87-108

چکیده
  لالایی ها از نظر نوع ادبی زیر مجموعه ادبیات شفاهی و فرهنگ عامّه است و از دیگر سو چون عموماً مخاطب آن‌ها کودکان هستند با ادبیات کودک نیز ارتباط پیدا می‌کند. ویژگی اصلی لالایی‌ها این است که در ادبیات همه ...  بیشتر
کتاب‌شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی
کتاب‌شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی

فرشاد اسکندری شرفی؛ علی بازوند

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 37-57

چکیده
  هوشنگ مرادی کرمانی از جمله نویسندگان نام‌آشنا و صاحب‌سبک معاصر ایران است که در باروری و شکوفایی ادبیات نوین کودک و نوجوان کشورمان، تلاشی ستودنی و تأثیری ژرف داشته و آثار فراوان و کم‌نظیری برای کودکان ...  بیشتر
بازخوانی گزارش رویدادهای پایان کار شاه‌شیخ‌ابواسحاق‌اینجو در سروده‌های حافظ
بازخوانی گزارش رویدادهای پایان کار شاه‌شیخ‌ابواسحاق‌اینجو در سروده‌های حافظ

علی محمدی؛ امیرافشین فرهادیان

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 58-84

چکیده
  رویکرد تاریخی-سیاسی به سروده‌های حافظ، افق معنایی جدیدی در ساحت تفسیر دیوان وی گشوده ‌است. رمزگشایی برخی از ابهامات شعر حافظ و برقراری پیوند عمودی بسیاری از بیت‌ها که به ظاهر پراکنده و بی‌ارتباط می‌نمایند؛ ...  بیشتر
بررسی مجاز مفهومی در زبان کُردی با توجه به اشعار شیرکو بی‌کس: رویکردی شناختی
بررسی مجاز مفهومی در زبان کُردی با توجه به اشعار شیرکو بی‌کس: رویکردی شناختی

صمد علی آقایی؛ وحید غلامی؛ صادق محمدی بلبلان آباد؛ عادل دست گشاده

دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 133-151

چکیده
  در این جستار نگارنده قصد دارد براساس رویکرد شناختی انواع مجازهای مفهومی را در زبان کُردی بررسی نماید. داده­های پژوهشِ حاضر، اشعار موجود در کتاب اینک دختری سرزمین من است (2011)، سرودة شیرکو بی­کس شاعر ...  بیشتر
مروری بر روشهای اندازه‌گیری فهم متقابل بین گویش‌های کردی جنوبی و میانی در دو پژوهش
مروری بر روشهای اندازه‌گیری فهم متقابل بین گویش‌های کردی جنوبی و میانی در دو پژوهش

منیژه میرمکری؛ غلامحسین کریمی دوستان؛ وحید غلامی؛ یادگار کریمی

دوره 3، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 117-136

چکیده
  فهم متقابل به معنای آن است که شنونده­ای از یک گونۀ زبانی، گفتار گوینده­ای از گونۀ زبانی دیگری را بدون آموزش، بدون برخورد زبانی و بدون قصدی آگاهانه درک کند. این میزان درک در اغلب موارد کامل نیست و یا ...  بیشتر
ابهام در چگونگی انتقال قدرت از گشتاسب به بهمن
ابهام در چگونگی انتقال قدرت از گشتاسب به بهمن

مصطفی سعادت

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 63-76

چکیده
  بنابه روایت شاهنامه فردوسی، «گشتاسب» پادشاه کیانی، واگذاری قدرت به فرزندش «اسفندیار» را مشروط به دستگیری «رستم» می‏کند. رستم در نبردی اسفندیار را می‏کشد. اسفندیار پیش از مردن سرپرستی ...  بیشتر
در احوال و آثار جعفر شهری
در احوال و آثار جعفر شهری

مسعود معظمی گودرزی

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 77-94

چکیده
   «جعفر شهری» (شهری‌باف) نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامّه و روایتگر تاریخ اجتماعی تهران در یک قرن اخیر است. وی از آنجا که شخصیتی کمتر شناخته شده به‌ویژه در میان عموم جامعه است؛ معرفی آثار ...  بیشتر
انواع بسامد و کارکرد آن در آفرینش داستان
انواع بسامد و کارکرد آن در آفرینش داستان

ندا نبی زاده اردبیلی

دوره 2، شماره 3 ، آبان 1398، ، صفحه 127-140

چکیده
  یکی از عناصر اصلی هر روایتی عنصر زمان است به‌گونه‌ای که فهم روایت را در گرو زمانمندی آن می‌دانند. ژرار ژنت بزرگترین نظریه‌پرداز زمان روایی است که آن را ذیل سه تعین نظم، بسامد و تداوم بررسی می‌کند. بسامد ...  بیشتر
رویکردهای قرآنی احمد جام در تعلیم و تربیت با تأکید برکتاب مفتاح‌النّجات
رویکردهای قرآنی احمد جام در تعلیم و تربیت با تأکید برکتاب مفتاح‌النّجات

ریحانه صادقی؛ عبّاس محمّدیان

دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 124-141

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی رویکردهای قرآنی احمد جام نامقی(440-536) در تعلیم و تربیت با توجه به کتاب مفتاح‌النّجات اختصاص دارد. این نوشتار با روش تحلیلی- توصیفی در پی آن است تا با نگاهی تازه به معرفی جنبۀ دیگر این ...  بیشتر