دوره 6 (1402)
دوره 5 (1401)
دوره 4 (1400)
دوره 3 (1399)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)
موضوعات = دیگر موضوعات مرتبط
تعداد مقالات: 13
بررسی شاخص های شعرکودک ونوجوان در حوزة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
دوره 6، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 29-48
چکیده
پژوهش پیشرو به شیوة توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی شاخصها و استانداردهای شعرکودکونوجوان در حوزة انقلاباسلامی، دفاعمقدس پرداخته است. عناصر اصلی شعر کودک، موضوع، ... بیشتررمانتیسم در عناوین آثار محمد ابراهیم باستانی پاریزی
دوره 6، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 69-96
چکیده
یکی از نویسندگان با ذوق و پراثر روزگار ما دکتر محمد ابراهیم پاریزی بود. او علاوه بر اطلاعات عمیق تاریخی و قلم روان و پر رنگ و نگاری که برای نوشتن داشت، در انتخاب عنوان برای کتابها و مقالاتش نیز خلاقیت ... بیشترتوصیف و تحلیل جریان شعر دیگر با تأکید بر اشعار بیژن الهی، بهرام اردبیلی و هوشنگ چالنگی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 73-90
چکیده
در دههی چهل بعد از موج نو احمدرضا احمدی جریان شعریی به نام شعر دیگر شکل گرفت که شاعران آن تمایل وافری به نوگرایی، عرفان، هنجارگریزی، تعهدگریزی، گریز از سنتهای ادبی، طبیعتگرایی، سمبولیسم و نوع نگاه ... بیشتراستعاره مفهومی در شعر مجیرالدین بیلقانی
دوره 5، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 23-42
چکیده
تئوری استعارۀ مفهومی از موضوعات مورد مطالعه در زمینه زبانشناسی شناختی است که به بررسی چگونگی ادراک و ساخت در ذهن انسان میپردازد. بر اساس این نظریه، استعارههای کارکردی زبانی در خدمت ادبیّات متن نیستند، ... بیشترکتابشناسی لالاییهای ایرانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 87-108
چکیده
لالایی ها از نظر نوع ادبی زیر مجموعه ادبیات شفاهی و فرهنگ عامّه است و از دیگر سو چون عموماً مخاطب آنها کودکان هستند با ادبیات کودک نیز ارتباط پیدا میکند. ویژگی اصلی لالاییها این است که در ادبیات همه ... بیشترکتابشناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 37-57
چکیده
هوشنگ مرادی کرمانی از جمله نویسندگان نامآشنا و صاحبسبک معاصر ایران است که در باروری و شکوفایی ادبیات نوین کودک و نوجوان کشورمان، تلاشی ستودنی و تأثیری ژرف داشته و آثار فراوان و کمنظیری برای کودکان ... بیشتربازخوانی گزارش رویدادهای پایان کار شاهشیخابواسحاقاینجو در سرودههای حافظ
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 58-84
چکیده
رویکرد تاریخی-سیاسی به سرودههای حافظ، افق معنایی جدیدی در ساحت تفسیر دیوان وی گشوده است. رمزگشایی برخی از ابهامات شعر حافظ و برقراری پیوند عمودی بسیاری از بیتها که به ظاهر پراکنده و بیارتباط مینمایند؛ ... بیشتربررسی مجاز مفهومی در زبان کُردی با توجه به اشعار شیرکو بیکس: رویکردی شناختی
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 133-151
چکیده
در این جستار نگارنده قصد دارد براساس رویکرد شناختی انواع مجازهای مفهومی را در زبان کُردی بررسی نماید. دادههای پژوهشِ حاضر، اشعار موجود در کتاب اینک دختری سرزمین من است (2011)، سرودة شیرکو بیکس شاعر ... بیشترمروری بر روشهای اندازهگیری فهم متقابل بین گویشهای کردی جنوبی و میانی در دو پژوهش
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 117-136
چکیده
فهم متقابل به معنای آن است که شنوندهای از یک گونۀ زبانی، گفتار گویندهای از گونۀ زبانی دیگری را بدون آموزش، بدون برخورد زبانی و بدون قصدی آگاهانه درک کند. این میزان درک در اغلب موارد کامل نیست و یا ... بیشترابهام در چگونگی انتقال قدرت از گشتاسب به بهمن
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 63-76
چکیده
بنابه روایت شاهنامه فردوسی، «گشتاسب» پادشاه کیانی، واگذاری قدرت به فرزندش «اسفندیار» را مشروط به دستگیری «رستم» میکند. رستم در نبردی اسفندیار را میکشد. اسفندیار پیش از مردن سرپرستی ... بیشتردر احوال و آثار جعفر شهری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 77-94
چکیده
«جعفر شهری» (شهریباف) نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامّه و روایتگر تاریخ اجتماعی تهران در یک قرن اخیر است. وی از آنجا که شخصیتی کمتر شناخته شده بهویژه در میان عموم جامعه است؛ معرفی آثار ... بیشترانواع بسامد و کارکرد آن در آفرینش داستان
دوره 2، شماره 3 ، آبان 1398، ، صفحه 127-140
چکیده
یکی از عناصر اصلی هر روایتی عنصر زمان است بهگونهای که فهم روایت را در گرو زمانمندی آن میدانند. ژرار ژنت بزرگترین نظریهپرداز زمان روایی است که آن را ذیل سه تعین نظم، بسامد و تداوم بررسی میکند. بسامد ... بیشتررویکردهای قرآنی احمد جام در تعلیم و تربیت با تأکید برکتاب مفتاحالنّجات
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 124-141