@article { author = {Najafi Behzadi, Sajad and Salehi Borojeni, Fatemeh}, title = {A study of educational-skill and educational-ethical themes of selected children's stories of Iran and the world}, journal = {Critique, Analysis and Aesthetics of Texts}, volume = {4}, number = {1}, pages = {4-16}, year = {2021}, publisher = {ًQand-E Parsi Scientific Association}, issn = {27834166}, eissn = {27834166}, doi = {}, abstract = {Choosing the type of theme for children's and teen stories is very important. What have been seen in children's stories from ancient times to the present are moral and educational themes. These types of themes have valuable messages that help the child in moral development and excellence. In addition to moral and educational issues, today's child also needs life skills training. The purpose of this article is to study and analyze the educational, moral and skill themes of selected children's stories in Iran and the world. The research method is content analysis and the method of data collection is documentary and library. The reviewed works are from selected children's stories and are published by the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents. The results showed that by examining the themes of 45 selected stories from 30 child authors in Iran and the world, educational and moral themes were the most used. Skills-training themes have been less used. The use of skill themes such as self-belief, overcoming fear and loneliness, self-knowledge and self-awareness in children's stories also seems necessary.}, keywords = {theme,educational,skill,moral,educational and religious}, title_fa = {بررسی درون‌مایه‌های آموزشی- مهارتی و تربیتی- اخلاقی داستان‌های منتخب کودک ایران و جهان}, abstract_fa = {انتخاب نوع درون­مایه داستان­های کودک و نوجوان از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه از روزگار گذشته تا اکنون در داستان­های کودکان دیده می­شود، درون­مایه­های اخلاقی و تربیتی است. این نوع درون­مایه­ها دارای پیام­های ارزشمندی هستند که کودک را در رشد و تعالی اخلاقی یاری می­دهد. کودک امروز علاوه بر مسایل اخلاقی و تربیتی، به آموزش مهارت­های زندگی نیز نیاز دارد. هدف این جستار بررسی و تحلیل درون­مایه­های تربیتی، اخلاقی و مهارتی داستان­های منتخب کودک ایران و جهان است. روش تحقیق به صورت تحلیل محتوا و شیوه گردآوری اطلاعات نیز اسنادی و کتابخانه­ای است. آثار بررسی شده از داستان­های منتخب کودکان و از انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هستند. نتایج پژوهش نشان داد که با بررسی درون­مایه 45 داستان منتخب از 30 نویسنده کودک ایران و جهان، درون­مایه­های تربیتی و اخلاقی بیشترین کاربرد را داشته­اند. درون­مایه­های آموزشی- مهارتی کاربرد کمتری داشته­اند. استفاده از درون­مایه­های مهارتی نظیر خود باوری، غلبه بر ترس و تنهایی، خودشناسی و خوداگاهی در داستان­های کودک نیز ضروری به نظر می­رسد.}, keywords_fa = {درون مایه,اموزشی,مهارتی,اخلاقی,تربیتی و مذهبی}, url = {https://www.qparsi.ir/article_162455.html}, eprint = {https://www.qparsi.ir/article_162455_c879acca172adbed47a111ff42c687a3.pdf} }