%0 Journal Article %T بررسی تعالیم اخلاقی و آموزه‌های تربیتی در مثنوی سلسله‌الذهب جامی %J فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون %I انجمن علمی قندپارسی %Z 27834166 %A محمدی, برات %A حداد خانشان, مریم %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 2 %N 1 %P 134-153 %! بررسی تعالیم اخلاقی و آموزه‌های تربیتی در مثنوی سلسله‌الذهب جامی %K جامی %K سلسله‌الذهب %K ادب تعلیمی %K صوفی %K پادشاه %R %X  عبدالرحمان جامی از شاعران پرکار قرن نهم هجری است که پیرو شاعران پیشین، در ادب تعلیمی، عرفانی و غنایی شعر سروده است. در این مقاله، مثنوی سلسله­الذهب وی به لحاظ دارا بودن مباحث تعلیمی و آموزه­های اخلاقی بررسی شده است. سؤالات اصلی پژوهش این است که بینش تعلیمی جامی چگونه است، کدام قشر جامعه را بیشتر تعلیم داده است و از چه روشی برای تعلیم استفاده کرده است. بررسی کتاب نشان می­دهد: جامی در دو چهره عارف موعظه­گر  و جامعه­شناس در اجتماع ظاهر شده و سعی دارد با انتقاد از نا به­سامانی­های اجتماعی، دینی و عرفانی جامعه­اش، تعالیم و آموزه­های اخلاقی را به مخاطب منتقل کند. صوفیان و پادشاهان مهم­ترین قشری هستند که جامی از آنها انتقاد می‌کند؛ وی معتقد است صوفیان ظاهرپرست ریاکار با ظاهرپرستی در دین، اخلاق انسانی را تباه می­کنند. پادشاهان نیز با ظلم و بی­عدالتی. هر دو قشر را به رعایت اصول و مبادی اخلاق توصیه می­کند. مهم­ترین آموزه­های تعلیمی شاعر عبارت از توصیه به خداپرستی، انجام فرایض دینی، رعایت ادب و علم آموزی، دوری از بخل و خساست، رعایت عدالت، مهربانی و احسان، نکوهش عیب­جویی، ذمّ پرخوری و پرخوابی است.  %U https://www.qparsi.ir/article_162212_e73837dd30900161ff3eebafe37bf2ed.pdf