%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی کارکرد رنگ‌ها در داستان‌های «ویس و رامین» و «ترستان و ایزوت» %J فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون %I انجمن علمی قندپارسی %Z 27834166 %A رضائی هفتادر, علی محمد %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 2 %N 4 %P 4-24 %! بررسی تطبیقی کارکرد رنگ‌ها در داستان‌های «ویس و رامین» و «ترستان و ایزوت» %K ویس ورامین %K ترستان و ایزوت %K رنگ %K شخصیت %K داستان %R %X پس‌ازآنکه در دهه­های اخیر، شماری از روان­شناسان به حضور برجستۀ رنگ­ها در زندگی نوع بشر توجّه کردند، استفادۀ هدفمند از این عنصر در ادبیات فزونی گرفت. البتّه، به دلیل حضور اثرگذار رنگ در زندگی روزمرۀ آدمی، شاهد بازتاب آن در متون کلاسیک ادبی نیز، هستیم. در مقالۀ حاضر، کارکرد رنگ­ها در منظومۀ ویس ورامین گرگانی و داستان تریستان و ایزوت از ژوزف بدیه با رویکرد تطبیقی و روش توصیفی- تحلیلی مقایسه شده است. پربسامدترین رنگ در سرودۀ فخرالدین، سیاه و در اثر بدیه، سیاه و سرخ بوده است. کارکرد مشترکی که در همۀ رنگ­ها دیده می­شود، جنبۀ توصیفی است. همچنین، تشریح شرایط زیستی و روانی شخصیت‌ها، القاء عواطف درونی و عینیت‌بخشی به مفاهیم انتزاعی به کمک رنگ­ها صورت گرفته است. باوجود کارکردهای مشترک رنگ­ها در دو اثر، نقاط افتراق نیز، وجود دارد. در منظومۀ فخرالدین اسعد، رنگ سرخ نشان­دهندۀ سرزندگی و شادکامی و شرم و حیا است. در ترستان و ایزوت، تشریح مفهوم اراده و در ویس ورامین، بیان شادابی و سرزندگی شخصیت­ها از کارکردهای متفاوت رنگ سبز بوده است. در ویس ورامین، بیان وضعیت نامناسب جسمی و در ترستان و ایزوت، القای حقّ آرامش و اطمینان، به کمک متعلقات رنگ آبی تشریح شده است. درمجموع، رنگ­های به‌کاررفته در دو داستان، غیر نمادین، صریح و مستقیم و فاقد لایه­های متعدّد معنایی هستند که این موضوع بیانگر نگرش واقع­گرا و عینیّت­طلب دو ادیب است. %U https://www.qparsi.ir/article_162309_5332c31aef6cb4dd63218c57bb3d696c.pdf