%0 Journal Article %T بررسی درون‌مایه‌های آموزشی- مهارتی و تربیتی- اخلاقی داستان‌های منتخب کودک ایران و جهان %J فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون %I انجمن علمی قندپارسی %Z 27834166 %A نجفی بهزادی, سجاد %A صالحی بروجنی, فاطمه %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 4 %N 1 %P 4-16 %! بررسی درون‌مایه‌های آموزشی- مهارتی و تربیتی- اخلاقی داستان‌های منتخب کودک ایران و جهان %K درون مایه %K اموزشی %K مهارتی %K اخلاقی %K تربیتی و مذهبی %R %X انتخاب نوع درون­مایه داستان­های کودک و نوجوان از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه از روزگار گذشته تا اکنون در داستان­های کودکان دیده می­شود، درون­مایه­های اخلاقی و تربیتی است. این نوع درون­مایه­ها دارای پیام­های ارزشمندی هستند که کودک را در رشد و تعالی اخلاقی یاری می­دهد. کودک امروز علاوه بر مسایل اخلاقی و تربیتی، به آموزش مهارت­های زندگی نیز نیاز دارد. هدف این جستار بررسی و تحلیل درون­مایه­های تربیتی، اخلاقی و مهارتی داستان­های منتخب کودک ایران و جهان است. روش تحقیق به صورت تحلیل محتوا و شیوه گردآوری اطلاعات نیز اسنادی و کتابخانه­ای است. آثار بررسی شده از داستان­های منتخب کودکان و از انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هستند. نتایج پژوهش نشان داد که با بررسی درون­مایه 45 داستان منتخب از 30 نویسنده کودک ایران و جهان، درون­مایه­های تربیتی و اخلاقی بیشترین کاربرد را داشته­اند. درون­مایه­های آموزشی- مهارتی کاربرد کمتری داشته­اند. استفاده از درون­مایه­های مهارتی نظیر خود باوری، غلبه بر ترس و تنهایی، خودشناسی و خوداگاهی در داستان­های کودک نیز ضروری به نظر می­رسد. %U https://www.qparsi.ir/article_162455_c879acca172adbed47a111ff42c687a3.pdf