%0 Journal Article %T آیینۀعشق در شاهنامۀ فردوسی و شاهنامۀ کردی %J فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون %I انجمن علمی قندپارسی %Z 27834166 %A رادمرد, مصطفی %A کزّازی, میر جلال الدّین %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 3 %N 3 %P 4-21 %! آیینۀعشق در شاهنامۀ فردوسی و شاهنامۀ کردی %K عشق %K شاهنامۀ کردی %K فردوسی %K الماسخان کندوله‌ای %R %X از آنجا که عشق یکی از موضوعات داستانی است، تجلی آن در داستان­های حماسی از دیدگاه انواع ادبی، آمیزه­ای از نوع حماسی و غنایی است. الماسخان کندوله­ای در سرایش شاهنامۀ کردی، متاثّر از فرهنگ بومی، پاره­ای از مفاهیم غنایی از قبیل عشق، کیفیت، حالات و انگیزه­های آن را متناسب با روحیات شخصی و شرایط فرهنگی مردم منطقۀ خود سروده­است. در این جستار که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، چگونگی عشق، انگیزه، کیفیت و زبان بیان آن به صورت تطبیقی در پنج داستان مشترک شاهنامۀ فردوسی و شاهنامۀ کردی الماسخان کندوله­ای به ویژه سه داستان­(بیژن و منیژه، رستم و سهراب، سیاوش) با هدف مشخص کردن بسامد نمونه­های عاشقانه، انگیزۀ عشق، حالات عشق و دلدادگی و زبان بیان معاشقه­ها مورد بررسی قرارگرفته­است. از مهم­ترین یافته­های این پژوهش آن است که بسامد نمونه­های غنایی در شاهنامۀ کردی بیشتر و زبان بیان الماسخان کندوله­ای در بیان حالات و کیفیت عشق صریح­تر و بی­پرواتر از زبان فردوسی است. %U https://www.qparsi.ir/article_162754_c07e650cebcf4e02b9dfbb3671f5da53.pdf