TY - JOUR ID - 162212 TI - بررسی تعالیم اخلاقی و آموزه‌های تربیتی در مثنوی سلسله‌الذهب جامی JO - فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون JA - CAAT LA - fa SN - AU - محمدی, برات AU - حداد خانشان, مریم AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، آذربایجان غربی ، ارومیه، ایران AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، آذربایجان غربی ، ارومیه ، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 2 IS - 1 SP - 134 EP - 153 KW - جامی KW - سلسله‌الذهب KW - ادب تعلیمی KW - صوفی KW - پادشاه DO - N2 -  عبدالرحمان جامی از شاعران پرکار قرن نهم هجری است که پیرو شاعران پیشین، در ادب تعلیمی، عرفانی و غنایی شعر سروده است. در این مقاله، مثنوی سلسله­الذهب وی به لحاظ دارا بودن مباحث تعلیمی و آموزه­های اخلاقی بررسی شده است. سؤالات اصلی پژوهش این است که بینش تعلیمی جامی چگونه است، کدام قشر جامعه را بیشتر تعلیم داده است و از چه روشی برای تعلیم استفاده کرده است. بررسی کتاب نشان می­دهد: جامی در دو چهره عارف موعظه­گر  و جامعه­شناس در اجتماع ظاهر شده و سعی دارد با انتقاد از نا به­سامانی­های اجتماعی، دینی و عرفانی جامعه­اش، تعالیم و آموزه­های اخلاقی را به مخاطب منتقل کند. صوفیان و پادشاهان مهم­ترین قشری هستند که جامی از آنها انتقاد می‌کند؛ وی معتقد است صوفیان ظاهرپرست ریاکار با ظاهرپرستی در دین، اخلاق انسانی را تباه می­کنند. پادشاهان نیز با ظلم و بی­عدالتی. هر دو قشر را به رعایت اصول و مبادی اخلاق توصیه می­کند. مهم­ترین آموزه­های تعلیمی شاعر عبارت از توصیه به خداپرستی، انجام فرایض دینی، رعایت ادب و علم آموزی، دوری از بخل و خساست، رعایت عدالت، مهربانی و احسان، نکوهش عیب­جویی، ذمّ پرخوری و پرخوابی است.  UR - https://www.qparsi.ir/article_162212.html L1 - https://www.qparsi.ir/article_162212_e73837dd30900161ff3eebafe37bf2ed.pdf ER -