TY - JOUR ID - 162368 TI - طنین سوررئالیسم غربی در صدای پای آب سپهری JO - فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون JA - CAAT LA - fa SN - AU - آقائی, مهرداد AU - عباس زاده, فاضل AU - غایبزاده, سوسن AD - استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل، ایران AD - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران AD - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 1 SP - 27 EP - 43 KW - سهراب سپهری KW - مکتب سوررئالیسم KW - صدای پای آب KW - سبک شعری KW - عرفان شرقی DO - N2 - سوررئالیسم با تمام شبهه­ها و سردرگمی­های خود چنان آتشی بر جان ادبیات انداخته که همچون سیلی ویرانگر خاوران را به­سان باختران درنوردیده و شوری به همه عالم زده است. سهراب سپهری، شاعر، نقاش و طبیعت‌گرای ایرانی، طی سفرهایی که به شرق و غرب عالم  داشت و نیز آشنایی او با عرفان شرقی و مکتب‌های ادبیات غرب باعث شد که در شعر او الهامات سوررئالیستی جلوه­گری کند. این مقاله بر آن است که ضمن معرفی مکتب سوررئالیسم به بررسی ویژگی­های آن در شعر «صدای پای آب» سپهری بپردازد. با توجه به شواهد موجود در این شعر مشهور، این نتیجه حاصل شد که سپهری در سبک شعری خود در «صدای پای آب» بسیاری از اصول و مبانی سوررئالیستی را درنوردیده و پا به عرصه فراواقعیت­هایی نهاده که حتی خود غربی­ها هم به آن دست نیازیده­اند. هدف از این پژوهش، بررسی نحوه ترسیم جهان واقعی با زبانی فراواقعی و رسیدن به حقیقت برتر از طریق امور ذهنی و روحی، با بهره­گیری از مکتب سوررئالیسم در شعر مذکور است. UR - https://www.qparsi.ir/article_162368.html L1 - https://www.qparsi.ir/article_162368_34865bfe2303bea8d2d4f5e0402655ce.pdf ER -