انجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023The Investigation of transtextuality relation between Rahi Moayeri’s Ode and Sadi’بررسی رابطه ترامتنی غزل رهی معیری با سعدی420162252FAهوشنگ محمدیافشاراستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان ، ایران .مبین صالحی نیادانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان ، ایران.Journal Article20190630Every one of distinguished poets of Persian literature has been master in some types of literary. In such a way that they have changed that type of literary into a good standard for other literary works. Furthermore, their works as a mother text have attracted poets, writers, and other artists. One of this great poets , “Sa’adi-e Shirazi “, is as a certain literary Persian master. Also many poets are influenced by Sa’adi’s style in the way that they versify. One of the contemporary sonneteers who is more influenced by Sa’adi in his style of poems, selecting the terms, composition, content, and the type of his glance is ‘Mohammad Hosein Rahy Moayeri’. This article tries to investigate Rahy Moayeri’s impression from Sa’adi in ode based on Gerard Genette’s transtextuality theory . This theory surveys all correlations between one text and other texts as well as it characterizes the quality of the influence of “pretextuality” and “hypertextuality” and analyzes the aspects of a text. In result, what we can understand includes something such as: Rahi’s attitude to Sa’adi’s ode, the use of terms and combinations in an un explicit and implicit way, and the processing of the subject and content, the type of Rahi’s look into Sa’adi’s poets in different topics, and the quality of imitation or the changing of looking into Sa’adi’s contents . These are compiled based on analytical- descriptive way and library method.چکیده سخنوران برجستة ادب فارسی هرکدام در برخی از انواع ادبی دستی توانا داشتهاند. به گونهای که آن نوع ادبی را به شاخص و معیاری برای آثار ادبی دیگر تبدیل کردهاند و آثارشان به عنوان مادر متن مورد توّجه شاعران، نویسندگان و دیگر هنرمندان قرار گرفته است. از جملة این سخنوران بزرگ، از «سعدی شیرازی» – استاد مسلّم غزل فارسی – میتوان نام برد. بسیاری از غزلسرایان در شیوة شاعری خود متأثر از سبک سخن سعدی هستند. یکی از غزلسرایان معاصر که در شیوة سخنپردازی و انتخاب واژگان، ترکیبات، مضمون، محتوا و نوع نگاه بیشتر از دیگران از سعدی متأثر است، «محمّدحسن رهی معیّری» (1347 – 1288) است. این مقاله سعی دارد کیفیّت تأثیرپذیری رهی معیّری از سعدی در غزل را بر مبنای نظریة «ترامتنیت ژرار ژنت» بررسی و تحلیل کند. این نظریه کلیة روابط یک متن با متون دیگر را بررسی و بیان میکند و کیفیّت تأثیر و تأثر «پیشمتن» و «بیشمتن» را مشخص و وجوه آن را متمایز میسازد. آنچه از نتایج این گفتار حاصل شده، عبارت است از: چگونگی برخورد رهی با غزل سعدی و استفاده از واژهها و ترکیبات به شکل صریح و غیر صریح، پردازش مضمون و موضوع، نوع نگاه و برداشت رهی از شعر سعدی در موضوعات متفاوت و کیفیّت تقلید یا تغییر نگاه به مضامین شعری سعدی که به شیوة تحلیلی - توصیفی بر اساس روش کتابخانهای تنظیم گردیده است.https://www.qparsi.ir/article_162252_42f9473b89f6cf815f4880aebe030b6f.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023Sociological and stylistics study "I turn off the lights" with emphasis on the approach of Lucin Goldmanبررسی سبکشناسی و جامعهشناختی«چراغها را من خاموش میکنم» با تأکید بر رویکرد لوسین گلدمن2239162247FAندا یانسدانشجوی د کتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایرانکامران پاشایی فخریدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز،تبریز، ایرانپروانه عادلزادهدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز،تبریز، ایران.Journal Article20190501Sociology of Literature is a branch of sociology that has not spread much among the social sciences in spite of the long tradition of literary and literary works in Iranian history. This lack of expansion exists both in the theoretical domain and in the field of empirical research. In the theoretical field, sociological theoretical approaches to literary works are not very clear. In empirical research, research is also limited to only long stories, and other literary types are generally absent. In this article, it is claimed that, regardless of the theoretical approach in literature and stylistics, any literary features have to be considered when analyzing by Stylists and sociologist. In this article, we examine the social, political and style aspects of the works of ZoyaPirzad, a contemporary Armenian writer, according to the method of constructivism of Goldman. In this method, the content of the literary work and its relationship with the society are studied, the effect of which has been created and instead of describing the content of literary work, the content and its relationship with the worldview in a particular era are discussed. Therefore, this novel briefly refers to the morale and living conditions of the people and the explanation of the phenomena, behaviors, constructs and ups and downs and social and political afflictions of the life of the characters of the novel.جامعهشناسی ادبیات شاخهای از جامعهشناسی است که به رغم سنت دیرینة ادبی و آثار ادبی فراوان در تاریخ ایران، چندان که باید و شاید در میان خانواده علوم اجتماعی گسترش نیافته است. این عدم گسترش، هم در حوزه نظری (توریک) به چشم می خورد، هم در حوزه تحقیقات تجربی. در حوزه نظری با حدود و ثغور رشته جامعهشناسی گونه-های ادبی و رویکردهای نظری جامعهشناختی به آثار ادبی چندان روشن نیست.در عرصه پژوهش تجربی نیز تحقیقات، عمدتاً تنها به گونه (ژانر) ادبی داستان بلند (و با اندک تسامحی رمان) محدود شده و دیگر گونههای ادبی عموماً مورد غفلت قرار گرفتهاند. مدعای اصلی مقاله حاضر این است که صرف نظر از رویکرد نظری ما در سبکشناسی و جامعه-شناسی ادبیات، هر گونهی ادبی ویژگیهایی دارد که باید هنگام تحلیل مورد توجّه سبکشناسان و جامعهشناسان قرار گیرد.در این مقاله، به بررسی اجتماعی ـ سیاسی و سبکیآثار زویا پیرزاد، نویسنده معاصر ارمنی تبار، با توجّه به روش ساختگرایی گلدمن میپردازیم. در این شیوه، محتوای اثر ادبی و رابطه آن با جامعهای بررسی میشود که اثر در آن خلق شده است و به جای توصیف محتوای اثر ادبی، به بررسی محتوا و رابطه آن با جهاننگری در یک دوران خاص پرداخته شده است. لذا در این رمان به اختصار به روحیات و شرایط زندگی مردم وتبیین پدیدهها، رفتارها، ساختها و فرازونشیبهای اجتماعی ـ سیاسی زندگی شخصیّتهای رمان اشاره شده استhttps://www.qparsi.ir/article_162247_23a34bf825359bb6a5a14de374ec24bb.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023Historical criticism and reading of Hafez poetryنقد و قرائت تاریخی اشعار حافظ4063162244FAاصغر شهبازیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، پردیس شهید باهنردانشگاه فرهنگیان ، شهرکرد ، ایرانJournal Article20190516Historical criticism<strong> </strong>and reading of literatures for their analysis, considering the historical events, have a long history, especially in Iran. This kind of criticism<strong> </strong>about Hafez poems, according to especial and unique features of his poems, has always been faced with two approval and denial viewpoints and opposed by the supporters of the formalist criticism. Comparing the formalist and historical criticism, the author tried to reveal that, considering the components such as the poet's era, poet's look at poetry and poet's job, this kind of criticism<strong> </strong>is not worthless because a detailed examination of the Hafez poems, based on the historical documents and the poet’s book of poems, reveals that from 625 poems of Hafez, 88 poems are of his certain dated poems; namely, 14%. If we want to add his eulogistic and historical impressions, Hafez has about 164 dated poems; namely, 26% showing that Hafez poetry enjoys a temporal and spatial determination. Therefore, extracting these poems can be one of the reasons for the usefulness of a historical criticism<strong> </strong>or look at Hafez poems. نقد یا قرائت تاریخی آثار ادبی به معنای تحلیل آثار ادبی با توجه به حوادث یا امور تاریخی است. در این نوع نقد، محقق به بحث دربارة زندگی شاعران یا نویسندگان و معاصران آنها و روابط ایشان با هم میپردازد و بر آن است تا با نگاه بیرونی، برخی از ابهامات درونی آثار ادبی را پاسخ دهد. این نوع نقد که در ایران پیشینهای طولانی دارد، غالباً وسیلة تحقیق در تاریخ ادبیات است. از آنجا که این نوع نقد دربارة شعر حافظ با توجه به ویژگیهای خاص و منحصربهفرد شعر او، همواره با دو دیدگاه تأییدی و انکاری روبهرو بوده، نگارنده بر آن شده تا در قالب این مقاله و با روش تحلیل محتوا (رویکرد توصیفی- تحلیلی) اشعار حافظ را از منظر نقد تاریخی بررسی کند. در این بررسی مشخص شده است که شعر حافظ با توجه به تعیّن زمانی و مکانی بالایی که دارد، نقد تاریخی را برمیتابد، چنانکه از مجموع 625 قطعه شعر حافظ، 88 قطعه شعر او، جزو اشعار تاریخدار مسلم هستند؛ یعنی حدود 14 درصد؛ و اگر بخواهیم اشارت مدحی و تاریخی را نیز به این تعداد اضافه کنیم، حافظ حدود 164 قطعه شعر تاریخدار دارد؛ یعنی حدود 26 درصد از اشعار او؛ که این موضوع نشان میدهد شعر حافظ، پیوند نسبتاً زیادی با تاریخ عصر و زندگی او دارد و استخراج این اشعار میتواند در بررسی تطور فکری حافظ و بازسازی جزئیات زندگی او مؤثر واقع شود.https://www.qparsi.ir/article_162244_21da8c091183acfbd1cbeb7377c346a3.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023Rhyme and its functions is sultan whaled’s lyricsردیف وکارکردهای آن در غزل های سلطان وَلَد6480162249FAدکتر محمدامیر مشهدیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران .حسنیه نخعیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران .لیلا عبادی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان ، زاهدان ، ایران .Journal Article20221205Rhyme is one of the factors influencing the aesthetic creation, and is one of the components of the compilation of the poetry, which has a prominent position in Persian poetry, and the Persian poets have long been concerned with its application. As the Persian poetry evolves, the application of the rhyme becomes more visible and the poets have gone through a variety of words. Among those that types of rhyme play a major role in the poetry of his poetry, is Sultan Walad, who has used a variety of words in rhyme position in his lyrics. This research, with a text-oriented approach, and from the angle of statistics deals with the types of rhyme and their functions in Sultan-Walad’s lyrics; thus the rhymed and non- rhymed poems and the various types of rhyme in the lyrics of the poet, which include a considerable amount of his Diwan were studied and finally It was found that the his rhymed lyrics are much more than non-rhymed lyrics, and the frequency of all kinds of rhymes also shows that the verbal rhyme are the most frequent type of rhymes in the sultan Walad's lyrics. On the other hand, the functions of rhyme in his lyrics were also investigated from the musical, inductive and rhetorical points of and we concluded that the poet has used the rhyme for his purposes, including: aestheticizing, expressing his thoughts, and reflecting his own feelings and ...in his poetry.ردیف یکی از عواملِ تأثیر گذار در زیبایی آفرینی، و از ارکانِ تشکیل دهندة موسیقیِ کناریِ شعر است که در شعرِ فارسی از جایگاهِ برجسته ای برخوردار است و شاعران پارسی سرا از دیرباز به کاربردِ ردیف، اهتمام داشته اند. هر چه شعر فارسی به سوی تکامل روی نهاده، کاربردِ ردیف، نمودِ بیشتری پیدا کرده و شاعران به مرور، به ردیف هایی از انواع کلمه روی آورده اند. از جمله کسانی که انواعِ ردیف نقش عمده در موسیقی شعر او دارد، سلطان وَلَد است که در غزل های خود از انواع کلمه در جایگاه ردیف بهره برده است. این پژوهش، با رویکرد متن محور، و از زاویة آمار به انواع ردیف و کارکردهای آنها در غزل های سلطان وَلَد می پردازد؛ بنابراین ابیاتِ مُرَدَّف و غیر مُرَدَّف و انواع ردیف در کُلِّ غزل های این شاعر که حجمِ قابلِ توجّهی از دیوان وی را شامل می شود، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد غزل های مُرَدَّف سلطان وَلَد بسیار بیشتر از غزل های غیر مُرَدَّف اند و بسامدِ انواعِ ردیف نیز نشان می دهد که ردیف های فعلی پربسامدترین نوعِ ردیف در غزل های سلطان وَلَد است. از سوی دیگر، کارکردهای ردیف در غزل های وی از دیدگاهِ موسیقایی، القایی و بلاغی نیز مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه دست یافتیم که شاعر از ردیف، در جهت اهداف خود از جمله: زیبایی آفرینی، بیان اندیشه و بازتاب احساسات خود و ... در شعر خود بهره جسته است.https://www.qparsi.ir/article_162249_b6de2903e31d071767d43dbff8229e48.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023The study of ethical virtues and vices in the Bahman Nama based on Zoroastrianismبررسی فضائل و رذائل اخلاقی در بهمن نامه بر مبنای آیین زرتشتی81106162246FAپریسا داوریاستادیار دانشگاه آزاد اسالمی واحد دهاقان، دهاقان، اصفهان، ایران .سعید محمدی کیشدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسالمی واحد دهاقان ، دهاقان ، اصفهان، ایران .Journal Article20190427One of the issues that can be considered in Shahnameh and other national epic works is morality. Bahman Nama of Hakim Iranshah Ebn Abi Al-Kheir is one of the most famous epics after Shahnameh, the story of the kingdom of Bahman and his revenge from the family of Rostam for the revenge of Esfandiar's blood, that full of ethical virtues and vices. However, in all religions, they have paid Ethical requirements and non-requirements. But since Bahman Nama is related to the advent of Zoroastrianism and the Lohrasb family is one of the Zoroastrian servants, it seems that the epic saying in the statement of the ethical points of the story has affected the ethical principles of Zoroastrianism more than Islamic ethics. This article tries to examine the Bahman Nama with this view through a descriptive-analytical method. God's prayer, forgiveness, fulfillment of the covenant and ... are a part of virtues and revenge, breach of covenant, oppression, lies and anger of ethical vices in this book, each with many examples in Bahman Nama.یکی از موضوعات قابل بررسی در شاهنامه و آثار حماسی ملی دیگر اخلاق است. بهمننامة حکیم ایرانشاه ابن ابی الخیر یکی از معروفترین آثار حماسی بعد از شاهنامه، روایت پادشاهی بهمن و کینخواهی او از خاندان رستم برای انتقام خون اسفندیار است که پر است از رذائل و فضائل اخلاقی. هرچند در همۀ ادیان به بایستهها و نابایستههای اخلاقی پرداختهاند ولی از آنجا که بهمننامه به بعد از ظهور زردشت مربوط است و خانوادۀ لهراسب از خدمتگزاران آیین زردشتیاند به نظر میرسد گویندۀ این حماسه در بیان نکات اخلاقی داستان از مبانی اخلاقی آیین زرتشتی بیش از اخلاق اسلامی تاًثیر گرفته است. این مقاله سعی دارد بهمننامه را با این دید به روش توصیفی - تحلیلی بررسی کند. نیایش خداوند، بخشش، وفای به پیمان و... جزء فضائل و کینهورزی، بدعهدی، ظلم، دروغ و خشم از رذائل اخلاقی مشخص در این کتابند که هریک مصادیق بسیاری در این اثر دارند.https://www.qparsi.ir/article_162246_8a3e2ce9a2385a4482c02a31958e7065.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023chehl asrar in the FOUR Musicبررسی موسیقی شعر در چهل اسرار107126162241FAسید علی اصغر طباطبایی نیادانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، یزد، ایرانJournal Article20221205Fitness and coordination between poem formations and its entanglement with content and maximum use of literary capacity can in a wide range enhance emotional images from "This, not that" to "the very this one". Based on this approach, the aim of following research, is an analysis of how did Mir Seyyed Ali Hamadani present his mystical thoughts in four musical areas, literary illustrations, and aesthetically standards of Music? And how did he use expressive language facilities in the service of presenting especial mystical world viewing and expressing creative imagery, rebuilding and reopening his different criteria of his thoughts? In outer Music area (meter), according to his composition of sophisticated use of phonetic and meter, he can be considered as the poet of "Bahr Raml". In the field of music (rhyme and row), audio line and strengthening the vertical axis of symmetry are implied with exquisite imagery, highlighting the implications of closer union with the singer, trying to instill concepts. Inner music with focus on repetition, makes the echo of concepts more prominent in the minds of audience and in spiritual music concepts, with rhetorical common language, the reader is led through the understanding of literary art to literary enjoy. This research is descriptive and data are investigated by using content analysis method.تناسب و هماهنگی بین شاکله های شعری و گره خوردگی آن با محتوا و استفادۀ حداکثری از ظرفیّت ها و ظرافت های ادبی درگسترۀ وسیعی می تواند تصاویر احساسات را از «این نه آنی» به «این همانی» ارتقا دهد. بر اساس همین رویکرد، هدف جستار پیش رو، تحلیلی است بر این که چگونه میر سیّد علی همدانی در چهار حیطۀ موسیقایی، از رهگذر تصویرسازی های ادبی، مطابق با معیارهای زیباییشناسانۀ انواع موسیقی، نظام اندیشگی عرفانی خود را عرضه کرده است؟ و امکانات زبانی و بیانی را در خدمت ارائۀ جهان بینی خاصّ عرفانی و بیان تصویرسازی های بررُسته نه بربسته و بازسازی و بازنمایی محورهای مختلف تفکّر خود، به کار گرفته است؟ روش پژوهش حاضر، توصیفی و داده ها با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوا، بررسی شده است. در زمینۀ موسیقی بیرونی (وزن)، با توجه به ترکیب مدبّرانۀ اوزان و رعایت تناسبات خاصّ آوایی آن ها، می توان او را شاعر «بحر رمل» دانست. در حوزۀ موسیقی کناری (قافیه و ردیف)، تقارن دیداری و شنیداری همسو و تقویت کنندۀ محور عمودی است و به صورت مضمر، با تصویرسازی بدیعی، برجسته سازی مفاهیم و نزدیک شدن به وحدت با خواننده، در القای مفاهیم می کوشد. موسیقی درونی با محوریّت تکرار، پژواک مفاهیم را در ذهن مخاطب برجسته تر می نماید و موسیقی معنوی با آمیزش مفاهیم همراه با شگردهای بلاغی و گریز از زبان متعارف، خواننده را از رهگذر درک هنری به لذّت ادبی رهنمون می شود.https://www.qparsi.ir/article_162241_d0d9db2a86e24ad3b18aae6188059c39.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023Frequency types and their function in the creation of the storyانواع بسامد و کارکرد آن در آفرینش داستان127140162248FAندا نبی زاده اردبیلیمدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایرانJournal Article20190524One of the main elements of every narrative is the element of time, so that narration<br />is based on its timing. Gerard Jenet is the greatest narrative time theorist, who looks<br />at three determinations of order, frequency, and continuity. Frequency, which<br />examines the repetition of narrative elements, is divided into three single, repeated<br />and recurrent types. In this research, which has been carried out through a library<br />and analytical and descriptive method, we have examined the frequency and<br />function of it in the works of Alawi and Sa'edi. The results of the research show that<br />both authors use different types of frequency in their stories. The dominant<br />frequency on their stories is singular frequency. Other types of frequency are also<br />visible in these works, including frequent frequent functions in these stories,<br />emphasis, expression, space and attention and pity, including the functions of<br />concise frequency in them, the personification and expression of the definition of<br />affairs. In general, it should be said that the operation of frequency types is more<br />diverse in Alawi's works.یکی از عناصر اصلی هر روایتی عنصر زمان است بهگونهای که فهم روایت را در گرو زمانمندی آن میدانند. ژرار ژنت بزرگترین نظریهپرداز زمان روایی است که آن را ذیل سه تعین نظم، بسامد و تداوم بررسی میکند. بسامد که به بررسی تکرار عناصر روایی میپردازد به سه نوع منفرد، مکرر و بازگو تقسیم میشود. ما در این پژوهش که به روش کتابخانهای و تحلیلی و توصیفی انجام گرفته است انواع بسامد و کارکرد آن را در آثار داستانی علوی و ساعدی بررسی کرده ایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر دو نویسنده از انواع مختلف بسامد در داستانهای خود بهره گرفتهاند. بسامد غالب بر داستانهای آنها بسامد مفرد است. انواع دیگر بسامد هم در این آثار قابل مشاهده است از جمله کارکردهای بسامد مکرر در این داستانها تاکید، بیان کنایی ، فضاسازی و جلب توجه و ترحم و از جمله کارکردهای بسامد موجز در آنها شخصیتپردازی و بیان علت امور است. به طور کلی باید گفت کارکرد انواع بسامد در آثار داستانی علوی متنوعتر است.https://www.qparsi.ir/article_162248_bf556fa3c216f4f4c9aa209b24c30609.pdfانجمن علمی قندپارسیفصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون278341662320191023A brief, structural approach to Nafsa tul-Masdoor Zeydariنگاهی مجمل با دیدی ساختارگرایانه بر نفثهالمصدور زیدری141154162231FAدکتر ابوالفضل غنی زادهاستادیار دانشگاه پیام نور ،تبریز ، ایران.Journal Article20181226The aim of structuralism in literature is to analyze texts and literary genres, and to examine the external parameters involved in the formation of a literary genre. The structuralists have introduced guidelines to describe writers' works, have introduced aesthetic aspects of works and have compared them with other works. They have also criticized works with a focus on the power of literary figures. The classical literary works require such studies more than contemporary works. As such, this article examines Nafsa tul-Masdoor from a structural perspective, and it analyzes the external parameters (social, political values, intellectual foundations of the writer, the history will) as well as internal parameters (form, technique and content) involved in the formation of this work. The figure of speech in Nafsa tul-Masdoor is technical and the literary studies to date have been limited to description and exposition. I hope this structural work help scholars although the data are limitedمأموریت ساختارگرایی در حوزۀ ادبیات، تجزیهوتحلیل نوشته، تفکیک آثار و انواع ادبی، بررسی مؤلفههای بیرونی تأثیرگذار در ظهور یک ژانر هنری است. طرفداران این مکتب قواعدی برای تشریع آثار نویسندگان معرفی نمودهاند؛ که جنبههای زیباشناختی یک اثر را معرفی کرده و نوشته را در مقام مقایسه با سایر آثار قرار میدهد و ضمن تسهیل نقد و ارزشیابی اثر، میزان توانمندی آفریننده آن را معلوم میسازد.
در میان آثار ادبی نوع سنتی آن به دلیل پیچیدگیهای معنایی بیشتر از نوشتههای معاصر نیاز به این نوع بررسیها دارد و در این راستا این مقاله، نفثهالمصدور را از دیدگاه ساختارگرایی به بررسی نشسته و تجزیهوتحلیل عوامل بیرونی (ارزشهای اجتماعی و سیاسی، درآمدهای فکری مؤلف و ارادهی تاریخی) و عوامل درونی (فرم، تکنیک و محتوی) آفرینش این متن ادبی را عهدهدار است. آرایش کلامی نفثهالمصدور، مصنوع و فنی است و تاکنون اقدامات ادبی- پژوهشی صورت گرفته در حد شرح و توضیح بوده یا حداقل بضاعت مزجات نگارنده توانایی تحصیل یافتههای دیگر را احراز ننموده است. امید است این بررسی ساختاری، در حوزهی ادب، هرچند با قلت دادهها، مورداستفادهی ارباب تحقیق و پژوهش قرار گیرد.https://www.qparsi.ir/article_162231_c198414baf6f35253bd970150d9b3f08.pdf