دوره 5 (1401)
دوره 4 (1400)
دوره 3 (1399)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)
تعداد مقالات: 8
تأثیرپذیری اقبال لاهوری از مولوی در ترسیم چهرۀ انسان کامل
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 4-24
چکیده
بین اشعار مولوی و اقبال لاهوری شباهتهای فراوانی وجود دارد که این دو شاعر بزرگ را به هم نزدیک کردهاست. سئوال اصلی پژوهش آن است که اقبال و مولوی چه هدفی را در شعر میجستهاند و چه عواملی سبب پیوند ... بیشتربررسی هرمنوتیک چکامهی ایوان مداین بحتری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 25-35
چکیده
یک ژانر هنری، در وجود خود پیامی، بهصورت نوشته و نانوشته، ارائه میدهد. معماری ظاهری کلام، پیامی سطحی، بر اساس ذائقهی اخلاقی و ذهنی مخاطب به وجود میآورد و معنا کاوی سلولهای پنهان اثر (نانوشتهها) ... بیشتربررسی زمانمندی روایت در منظومة مهرة سرخ سیاوش کسرایی بر اساس نظریة ژرار ژنت
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 36-58
چکیده
«منظومة مهرة سرخ یکی از بلندترین منظومههای روایی در ادبیات معاصر است که کسرایی با استفاده از شیوة روایی و اسطورهای به بازآفرینی داستان رستم و سهراب میپردازد. از آنجایی که این منظومه خط سیر ... بیشترشیوه های تصویر آفرینی مناظر طبیعت وشیوه های آن در منظومه ویس و رامین
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 59-89
چکیده
مساله اصلی در این مقاله بررسی شیوههای تصویر آفرینی مناظر طبیعت در منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی است. بدین منظور ابتدا کلیه تصاویراستخراج وسپس از نظر محتوا و مضمون موردبحث وبررسی قرارگرفته ... بیشترجلوههای مدارا و خشونت در پنجگنج نظامی گنجهای
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 90-111
چکیده
این تحقیق که با روش تحلیل محتوا انجامگرفتهاست قصد دارد تا نمودهای خشونت و مدارا را در خمسه نظامی برشمارد و سپس آنها را مورد بررسی قرار دهد. مطالعه خمسه از این نظرگاه نشان میدهد که نظامی به صورت مستقیم ... بیشتررابطه شاهان اشکانی با پهلوانان دوره کیانی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 112-123
چکیده
برخی پژوهشگران معتقدند که گروهی از پهلوانان کیانی شاهان (یا شاهزادگان) اشکانی هستند که در کسوت پهلوانان کیانی به داستانهای ملی راه یافتهاند. هدف عمده نوشتهی حاضر اینست که آیا واقعا برخی از اشکانیان ... بیشتررویکردهای قرآنی احمد جام در تعلیم و تربیت با تأکید برکتاب مفتاحالنّجات
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 124-141
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رویکردهای قرآنی احمد جام نامقی(440-536) در تعلیم و تربیت با توجه به کتاب مفتاحالنّجات اختصاص دارد. این نوشتار با روش تحلیلی- توصیفی در پی آن است تا با نگاهی تازه به معرفی جنبۀ دیگر این ... بیشتربررسی فرایندهای فعل در سوانح العشاق احمد غزّالی و عبهرالعاشقین روزبهان بقلی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 142-163