دوره 5 (1401)
دوره 4 (1400)
دوره 3 (1399)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)
تعداد مقالات: 7
بررسی موسیقی شعر دیوان عمعق بخاری
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 4-32
چکیده
راز ماندگاری سخن منظوم را باید درابعاد متعدد و با رویکردهای مختلف مورد واکاوی قرار داد. یکی از این ابعاد، بررسی «موسیقی شعر» با رویکرد زیبا شناختی است. از شاخههای موسیقی شعر، موسیقی درونی و معنوی ... بیشترتحلیل محتوایی داستان سالهای ابری
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 33-52
چکیده
با توجّه به این که بررسی محتوایی، بررسی اثر از نظر دو عنصر درونمایه و موضوع است، در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی محتوایی رمان سالهای ابری پرداختهایم تا گامی در راه شناساندن ... بیشتربررسی رویکردهای سنّتی سبک شناسی در خمسۀ نظامیگنجهای
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 53-77
چکیده
سبک و سبکشناسی، از مباحث داراز دامن و گستردۀ حوزۀ ادبیات و نقد ادبی است که با تاریخ ادبیات و زبانشناسی، پیونددارد. از اینرو بررسی سبکشناسانۀ متون نظم و نثر ادبی و دیدگاههای شاعران و نویسندگان، ... بیشترناراستی و پنهانکاری شخصیت ها در داستان رستم و سهراب از منظر ادب تعلیمی
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 78-97
چکیده
شاهنامه نامدارترین اثر حماسی ایران است. آثاری نظیر شاهنامه، در کنار روایت داستانهای پهلوانی، با نشاندن هنجارها و ناهنجاریها در مقابل هم و ستایش درستکاری در مقابل بدکرداری، کارکردی تعلیمی نیز مییابند. ... بیشترنفی انتساب عجایب الدنیا به ابوالمؤید بلخی بر اساس شواهد تاریخی و متنی
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 98-117
چکیده
پژوهشگران دربارة کتاب عجایب الدنیا دو نظر دارند، عدهای آن را بازنویسی کتاب عجایب بر و بحر از ابوالمؤید بلخی میدانند و عدهای دیگر آن را کتابی مستقل میدانند که یکی از منابعش کتابی از ابوالمؤید ... بیشترمقایسۀ مفاهیم و شیوههای آموزش در شاهنامه فردوسی بر پایۀ آموزههای زال و بزرگمهر
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 118-139
چکیده
شاهنامۀ فردوسی در میان ایرانیان به عنوان اثری با محتوای پهلوانی مشهور شده است. این نکته موجب شده تا مفاهیم دیگر همچون مسائل آموزشی و اخلاقی کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. هرچند این مطالب در کنار رخدادهای ... بیشترنقد ترجمه منظوم شواربی از غزل اول و سوم حافظ بر پایه الگوی گیدئون توری
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 140-157