نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه پیام نور ، تبریز ، ایران
چکیده
این تحقیق که با روش تحلیل محتوا انجامگرفتهاست قصد دارد تا نمودهای خشونت و مدارا را در خمسه نظامی برشمارد و سپس آنها را مورد بررسی قرار دهد. مطالعه خمسه از این نظرگاه نشان میدهد که نظامی به صورت مستقیم از رواداری حمایت کرده و به مقابله با انواع خشونت پرداختهاست اما گاه ناخواسته در مقام راوی داستان، ابعادی از خشونت را در جامعه عصر خود به تصویر کشیدهاست. از سر بریدن و درآوردن چشم تا شکنجه و سختکُشی مانند در پای سگان وحشی انداختن محکومان و به پایین افکندن آنها از عمارتهای بلند. بدیهی است که گزارش از خشونت را با اعتقاد به آن نمیتوان یکی دانست و مقصود نظامی از بازگویی خشونت اغلب برای نفی آن است نه همراهی با آن. قربانیان خشونت در داستانهای کوتاه و بلند نظامی عمدتاً مردان سپس زنان و در نهایت حیواناتند. همه قهرمانان داستانهای نظامی شخصیتی دووجهی دارند. در جایی مروج صلح و آشتیاند و در جایی دیگر رفتارهای خشونتآمیز از آنان سرمیزند. حتی شیرین و مجنون که شخصیتهایی آرمانیاند به بدن خود خشونت روامیدارند. یکی خودکشیمیکند و دیگری خودآزار است. بهرام گور و اسکندر که در ذهنیت نظامی پادشاهانی آرمانیاند گاه با قساوت عمل مینمایند و فرمانهای خشونتآمیز صادر میکنند. نقد منصفانه، نصیحت، مذاکره و دیپلماسی، احترام به کرامت انسانی، پاسداشت طبیعت و حیوانات، پرهیز از خشم، احترام به ادیان و مذاهب دیگر و مراقبت حاکمان از اعمال زیردستان خود از جمله راهکارهایی است که نظامی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای جلوگیری از اشاعه خشونت به مخاطبان پیشنهاد میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Survey on some manifestations of moderateness and violence in Nizami Ganjavi’s Khamsa
نویسنده [English]
- Saeid Karimi Qarebaba
Assistant Professor in Persian Language and Literature, Payame Noor University Tabriz Iran
چکیده [English]
Persian old literature has always proclaimed kindness and moderateness and has avoided violence, dispute and vengeance. Therefore, Iran society and history has passed through different and stressful paths. Literature represents a vague and blurred image of uncontrolled violence in its deep layers though disputes and war has woven with Iranian society warp and woof. Nizami Ganjavi is one of the Iranian poets and advocate of peace that love and friendship is felt in his poems. However, in the depth of his works, the traces of the mentality based on violence and lack of moderateness can be found unintentionally. For instance, war is one of the main content of Nizami poems and even the traces of violence can be seen in the realm of love. The lover Majnun tends to act violently for possessing of Leila, in Makhzanoal- Asrar(Treasure of Mysteries) two scholars with different scientific viewpoints debated so that they are ready to kill each other and finally, Alexander destructs the Zoroastrian temples violently and abolishes their religious rituals and put fire on their magnificent cities and transfers Iranians academic texts to Macedonia. On other hand, the manifestations of moderateness in Nizami verse are wonderful. Shirin invites Khosrow to moderation and hospitality of the people. Bahram prevents war with his compatriots with intelligent planning and the kings respond the protestors.
کلیدواژهها [English]
- Nizami Ganjavi
- Khamsa
- violence
- moderateness
- war