مطالعه و بررسی تکرار آوایی کامل (بخشی از توازن واژگانی) در ساختار اشعار ناصر کشاورز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس‌آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس‌آباد مغان، ایران.

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد، ایران

چکیده

چکیده
ساختارگرایان بر این عقیده‌اند که پایه و اساس شعر، ساختار آن است و ساختار را مجموعه ارتباط متقابل اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌ی یک کل تلقی می‌کنند. آنان معتقدند که اجزای کلی یک متن از سه حیطه‌ی توازن آوایی، واژگانی و نحوی تشکیل می‌شود؛ از این‌رو می‌توان از دیدگاه ساختارگرایان، متون بسیاری از جمله اشعار کودک را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. این پژوهش بر آن است تا اشعار ناصر کشاورز را از لحاظ تکرار آوایی کامل به صورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. پس از مطالعات انجام شده، مشخص می‌شود که ساختار اشعار کودکانۀ ناصر کشاورز در سطح واژگانی (تکرار آوایی کامل) در سطح بالایی قرار دارد و به کارگیری آرایه‌های متنوع لفظی و معنوی، مانند: جناس، انواع تکرارها و هم-چنین بهره‌گیری از روش‌های ایجاد موسیقی متن، به زیبایی این اشعار افزوده است. توجه ویژه به امکانات و اجزای مهم تشکیل دهنده‌ی کلام، جنبه‌های زیبایی شناسیک و هنری این اشعار را برجسته ساخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying and checking full phonetic repetition (part of lexical balance) in the structure of Nasser Keshavars poem

نویسندگان [English]

  • Sayeh Salahzadeh 1
  • Fazil Abbaszadeh 2
1 Islamic Azad University, Pars Abad Moghan Branch.parsabad, Iran
2 Assistant Professor of Parsabad Moghan Branch.Islamic Azad University, parsabad, Iran
چکیده [English]

Structuralists are of the opinion that the foundation of poetry is its structure, and they consider structure to be the set of interrelationships of parts and elements that make up a whole. They believe that the general components of a text consist of three areas of phonetic, lexical and syntactic balance; Therefore, from the point of view of structuralists, many texts, including children's poems, can be studied and analyzed. This research aims to study and analyze Nasser Keshavarz's poems in terms of complete phonetic repetition in a descriptive-analytical way and using library tools.After the studies conducted, it is clear that the structure of Nasser Keshavarz's children's poems is at a high level in the lexical level (complete phonetic repetition) and the use of various verbal and spiritual arrays, such as: puns, types of repetitions and also Using the methods of creating music text has added to the beauty of these poems. Special attention to the facilities and important components of the word has made the aesthetic and artistic aspects of these poems stand out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • structure
  • structuralism
  • lexical balance
  • children's poetry
  • Nasser Keshavarz
ریان، حسین؛ عباس­زاده، فاضل. (1398)، شاهراه بلاغت فارسی، ج 2، زنجان، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.
آقاحسینی، حسین؛ زارع، زینب. (1390)، تحلیل زیباشناختی ساختار آوایی شعر احمد عزیزی، فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، شماره 44، صص 127- 101.
بالایی، کریستف، کویی پرس، میشیل. (1378)، سرچشمه­های داستان کوتاه، ترجمۀ احمد کریمی، تهران، پاپیروس.
شمیسا، سیروس. (1373)، کلیات سبک­شناسی، تهران، میترا.
شمیسا، سیروس. (1383)، نگاهی تازه به بدیع، چاپ چهاردهم، تهران، فردوس.
صفوی، کوروش. (1390)، از زبان­شناسی به ادبیات، چاپ سوم، تهران، سوره مهر.
طهرانی ثابت، ناهید؛ پورنامداریان، تقی. (1390)، نگاهی دیگر به جناس، فصلنامه فنون ادبی، شماره 1، صص 28- 21.
عباس­زاده، فاضل؛ تجلیل، جلیل. (1393)، نقش همگونی کامل واژگانی در موسیقی شعر همام تبریزی، فصلنامۀ بهارستان سخن، سال 11، شماره 26.
عدل پرور، لیلا و رحمانیان زینب. (۱۳۹۹)، موسیقی کناری در رباعیات شیخ بهایی، فصلنامه قند پارسی، سال سوم، شماره ۴، پیاپی ۹
علوی مقدم، مهیار. (1377)، نظریه­های نقد ادبی معاصر، تهران، سمت.
کالر، جاناتان. (1388)، بوطیقای ساخت­گرا، ساخت­گرایی، زبان­شناسی و مطالعه ادبیات، ترجمه­ی کوروش صفوی، تهران، مینوی خرد.
کشاورز، ناصر. (1399)، خیلی کیف عجیبی­ام، مشهد، موسسۀ چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
کشاورز، ناصر. (1398)، دلم می­خواد تند راه برم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
کشاورز، ناصر. (1395)، کلاغ زرد، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کشاورز، ناصر. (1394)، کی بود؟ کی بود؟ مداد بود خط تو نوکش زیاد بود، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
کشاورز، ناصر. (1390)، گرگ و میش، تهران، انتشارات سوره مهر.
گلدمن، لوسیون. (1382)، نقد تکوینی، ترجمۀ محمدتقی غیاثی، تهران، بزرگمهر.