نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد.شهرکرد، ایران.
2 استادیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد.شهرکرد، ایران
چکیده
انتخاب نوع درونمایه داستانهای کودک و نوجوان از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه از روزگار گذشته تا اکنون در داستانهای کودکان دیده میشود، درونمایههای اخلاقی و تربیتی است. این نوع درونمایهها دارای پیامهای ارزشمندی هستند که کودک را در رشد و تعالی اخلاقی یاری میدهد. کودک امروز علاوه بر مسایل اخلاقی و تربیتی، به آموزش مهارتهای زندگی نیز نیاز دارد. هدف این جستار بررسی و تحلیل درونمایههای تربیتی، اخلاقی و مهارتی داستانهای منتخب کودک ایران و جهان است. روش تحقیق به صورت تحلیل محتوا و شیوه گردآوری اطلاعات نیز اسنادی و کتابخانهای است. آثار بررسی شده از داستانهای منتخب کودکان و از انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هستند. نتایج پژوهش نشان داد که با بررسی درونمایه 45 داستان منتخب از 30 نویسنده کودک ایران و جهان، درونمایههای تربیتی و اخلاقی بیشترین کاربرد را داشتهاند. درونمایههای آموزشی- مهارتی کاربرد کمتری داشتهاند. استفاده از درونمایههای مهارتی نظیر خود باوری، غلبه بر ترس و تنهایی، خودشناسی و خوداگاهی در داستانهای کودک نیز ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A study of educational-skill and educational-ethical themes of selected children's stories of Iran and the world
نویسندگان [English]
- Sajad Najafi Behzadi 1
- Fatemeh Salehi Borojeni 2
1 Assistant Professor of Persian Literature, Shahrekord University.Shahrekord , Iran
2 Graduate of Master of Persian Language and Literature and instructor of Shahrekord Children and Adolescents Intellectual Development Center.Shahrekord,Iran
چکیده [English]
Choosing the type of theme for children's and teen stories is very important. What have been seen in children's stories from ancient times to the present are moral and educational themes. These types of themes have valuable messages that help the child in moral development and excellence. In addition to moral and educational issues, today's child also needs life skills training. The purpose of this article is to study and analyze the educational, moral and skill themes of selected children's stories in Iran and the world. The research method is content analysis and the method of data collection is documentary and library. The reviewed works are from selected children's stories and are published by the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents. The results showed that by examining the themes of 45 selected stories from 30 child authors in Iran and the world, educational and moral themes were the most used. Skills-training themes have been less used. The use of skill themes such as self-belief, overcoming fear and loneliness, self-knowledge and self-awareness in children's stories also seems necessary.
کلیدواژهها [English]
- Theme
- educational
- skill
- moral
- educational and religious