دوره 6 (1402)
دوره 5 (1401)
دوره 4 (1400)
دوره 3 (1399)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)
تعداد مقالات: 7
نقش اقناعی استعارۀ مفهومی در گفتمان اجتماعی- سیاسی صمد بهرنگی (مطالعه موردی قصۀ "پسرک لبوفروش")
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 4-20
چکیده
استعاره؛ نگاشت قلمروهای متناظر (مبدأ و مقصد) در نظام مفهومی است. استعاره گر با استفاده از اعتبار اولیه، ثانویه و نهایی همچنین قدرت اقناعی، از طریق ارتقای اطمینان دانشی در نظام شناختی استعاره گیر، با استفاده ... بیشتر«بررسی سبکشناختی اشعار مهدی اخوان ثالث»
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 21-47
چکیده
یکی از راههای تشخیص سبک و تمایز آنها، بررسی ویژگیهای زبانی و معنایی و ادبی و فکری ِ یک اثر است. اخوان ثالث یکی از تابناکترین چهرههای شعر معاصر، با توشهای پربار از ادبیات کلاسیک به شعر نیمایی ... بیشتربحثی در جایگاه طبیعت در نوگرایی تصویری فاضل نظری
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 48-69
چکیده
شاعران نوجو و مبتکر،همواره هنر خویش را به نوجویی پیوند زده اند؛ چرا که بر این امر واقف بودهاند که هنر با ابتکار و نوجویی گره خورده است و تقلید و تکرار، مرگ هنر است. نوآوری عامل آشناییزدایی و غرابت و ... بیشترکارکردهای صفات شاعرانه در غزلیات حافظ
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 70-90
چکیده
صفات شاعرانه (epithets) صفاتی هستند که بر خلاف صفات دستوری و منطقی، کارکردهای هنری و شاعرانه دارند و با ارائة جزئیاتی هنری و زیباییشناسانه از موصوف، موجب تشخّص و برجستگی در زبان شعر میشوند. از آنجا که حافظ ... بیشترموسیقی کناری در رباعیات شیخ بهائی
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 91-108
چکیده
موسیقی از ارکان مهم شعر است که باعث دلنشینی کلام میشود. موسیقی در شعر، جنبههای متفاوتی مانند موسیقی درونی، بیرونی وکناری دارد. یکی از عوامل زیبایی در شعر به ویژه قالبهای کلاسیک استفاده بجا از موسیقی ... بیشترنقد و بررسی کتاب سی قصیده ناصرخسرو
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 109-132
چکیده
دیوان ناصرخسرو یکی از آثارکلاسیک ادبیات فارسی است که آشنایی با آن برای علاقمندان و دانشجویان ادبیات فارسی ضروری است؛ از این رو بخشی از این دیوان با عنوان سیقصیده ناصرخسرو در ردیف متون درسی دانشجویان ... بیشتربررسی مجاز مفهومی در زبان کُردی با توجه به اشعار شیرکو بیکس: رویکردی شناختی
دوره 3، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 133-151